Zambia, Zimbabwe en Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Andrea Werf - WaarBenJij.nu Zambia, Zimbabwe en Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Andrea Werf - WaarBenJij.nu

Zambia, Zimbabwe en Mozambique

Blijf op de hoogte en volg Andrea

24 Juli 2015 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Hallo lieve mensen, Alweer een tijdje terug dat we Tanzania verlieten. De trein die ons halverwege Zambia zou brengen ging niet verder dan Tanzania, waardoor we met busjes verder moesten. Nadat we de grens over waren gelopen bleek de nachtbus naar Lusaka niet te gaan. Samen met een aantal andere backpackers heb we een busje kunnen regelen die ons naar Lusaka wou rijden. Het feit dat er bij elk checkpoint een agent omgekocht moest worden zal wel niet zo’n goed teken zijn geweest, maar we zijn goed terecht gekomen. Na een nachtje Lusaka zijn we de volgende dag vertrokken naar Livingstone. Dit was de ergste busrit tot nu toe en ik hoop niet dat we hem gaan overtreffen. Naast te zijn flauwgevallen en te zijn aangereden heb ik de busrit van tien uur brakend doorgebracht vanwege voedselvergiftiging. Met vier uur vertraging zijn we heelhuids in Livingstone aangekomen. Dit is echt een mooie stad. Naar mijn idee is Zambia toch wat verder ontwikkeld dan Tanzania. Iedereen spreekt Engels, er zijn voorlichtingsreclame ’s over HIV etc. en het is allemaal wat moderner (met name in de steden niet te vergeten). Het was echt heerlijk om een korte broek aan te kunnen hebben, in het donker rond te kunnen lopen en kleren in een wasmachine te wassen (ik wist niet dat deze nog zo schoon konden worden). Vanuit Livingstone hebben we een aantal trips naar de Victoria falls gedaan. We hebben op het randje van de falls gestaan/gezeten/gezwommen en ik heb geraft. Beide echt super gaaf. Ook hebben we het park van de falls bezocht aan de kant van Zimbabwe, super mooi! In Zimbabwe hebben we de nachttrein naar Bulawayo gepakt, de tweede grootste stad van Zimbabwe. Dit is echt een mooie stad met een victoriaanse Disneylandstyle en verbazingwekkend lieve mensen. Na een aantal dagen in Bulawayo zijn we doorgereisd naar de ruïnes van Great Zimbabwe. Deze ruïnes hebben we tijdens zonsopgang bekeken, echt super mooi! Zimbabwe heeft me echt positief verast, echt een heel mooi land. Met verschillende busjes en overnachtingen zijn we in Mozambique aangekomen. Mozambique is wat meer vergelijkbaar met Tanzania. We zien weer meer armoede en de cultuur lijkt wat meer overeen te komen. Hoe zuidelijker we gaan hoe toeristischer en ontwikkelder het wordt. Na drie dagen Vilankulos zijn we nu in Tofo. De eerste dagen in Mozambique hebben we echt even nodig gehad om een beetje bij te komen. Het reizen met het openbaarvervoer kost soms erg veel energie. Een aantal dagen lang hebben we dagelijks meer dan acht uren in een minibusje waarin je hooguit recht hebt op een halve stoel doorgebracht. Wel een hele leuke manier om veel van de landen zien en de lokale bevolking te ontmoeten. Het is nu wel echt even genieten om even op één plaats te zijn. Na mijn eerste surfles een paar dagen geleden ben ik druk aan het oefenen, dit valt nog zwaar tegen. Gister hebben we een oceaansafari gedaan waarbij we walvissen hebben gezien. Geweldig om te zien, wat een immense beesten zijn dit hee. Vandaag alweer het laatste dagje Tofo. Vannacht vertrekken we naar Maputo, waarna we doorgaan naar Zuid-Afrika. We genieten elke dag vol op en ontmoeten veel bijzondere mensen. Ik wens jullie allemaal een hele fijne vakantie. Geniet ervan!

• 24 Juli 2015 - 12:37

Hiske:

Tjonge wat een belevenissen weer! Wat gaaf dat je gesurft hebt! Wij vertrekken zo voor een weekje surfen in zuid Frankrijk, maar het voorproefje in Scheveningen viel nog niet mee ;) Thanks voor je mooie verhaal weer Andrea en prachtige foto's! Een goede reis naar en door Zuid-Afrika! Tut His

• 25 Juli 2015 - 15:40

Tialda:

Wat prachtig mooi zeg! En wat een akelige belevenis die voedselvergiftiging, ik hoop dat de rest goed verloopt. Veel plezier!!!! xxx

• 26 Juli 2015 - 13:00

Francis:

Wauw wat gaaf om je verhalen te lezen dree!! Wat maak jij wat mee in zeg in zo'n korte tijd! Heel veel plezier met jullie verdere avontuur in Zuid Afrika en wees voorzichtig!! Dikke Tut

• 24 Augustus 2015 - 14:08

Agnes:

Hey chickie,

Ik zie nu pas dat ik dit hele verhaaltje gemist heb. Maar wat bizar en bijzonder wat je allemaal hebt meegemaakt in zo'n korte tijd! En die busritten hey, onvoorstelbaar. Nu snap ik heel goed dat je uitkijkt naar je huurauto in Zuid Afrika. Daar maar goed van genieten. Prachtige foto's ook weer Dre. Ik kan er echt ontzettend van genieten en krijg echt energie van de manier waarop je vertelt en laat zien wat je allemaal meegemaakt hebt. Thx daarvoor! :)

Dikke smakkerd voor dei