Kabanga, Kigoma, Mwamza & Arusha - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu Kabanga, Kigoma, Mwamza & Arusha - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu

Kabanga, Kigoma, Mwamza & Arusha

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

17 Juni 2015 | Tanzania, Arusha

Hoi Allemaal,
Een week, twee binnenlandse vluchten, twee busritten van meer dan 10 uur en een aantal gebroken nachten verder, maar wat was het de moeite waard! Vorige week maandag zijn we na de boottocht van Zanzibar vanaf Dar es Salaam naar Mwamza gevlogen. Na een paar uurtjes slaap zijn we in de bus vertrokken naar Kabanga. Na een bumpyride van iets meer dan 10 uur kwamen we rood/bruin van het stof aan in Kabanga. Hier zijn we een aantal dagen bij de andere groep stagiaires geweest. We hebben het ziekenhuis bekeken, waarbij wel veel verschillen zichtbaar waren maar vooral ook veel overeenkomsten. In Kabanga is een Albinokamp wat we hebben bekeken. Misschien hebben jullie het wel meegekregen op het nieuws, maar het is momenteel in Tanzania erg gevaarlijk als Albino. Er zijn namelijk bepaalde stammen die geloven dat Albino’s magische krachten bezitten, waarbij ze lichaamsdelen van een Albino gebruiken voor traditionele geneeswijzen. Het was erg indrukwekkend om dit kamp te zien. Het zijn bijna barakken waar deze mensen in wonen en enkel met een bewaker bij hun kunnen ze uit het kamp, echt heel bizar.
Samen met de meiden uit Kabanga zijn we donderdag naar Kigoma gegaan. Hier hebben we aan Jackobson beach geslapen. Echt een paradijsje! We sliepen in tenten in een bos en wanneer we de heuvel een stukje afliepen stonden we op een strandje aan het lake Tangayika. Super mooi, met helder water en een beetje een roodachtig strand. Ook de campeerplek in het bos was heel bijzonder. Bij het ontbijt zaten er allemaal apen om ons heen en de zebra’s liepen om de tenten. Na twee dagen Kigoma zijn we weer in de bus naar Mwamza vertrokken. Ook tijdens het reizen blijven de culturele verschillen zichtbaar. Een man naast me legde uit dat het de bedoeling was dat ik mijn lege drinkfles uit het raam het bos in gooide. Toen ik hem uitlegde dat ik dit niet deed vanwege het milieu had je zijn hoofd moeten zien, alsof ik gek was. Na een busrit van 13 uren aangekomen in Mwamza. Hier zijn we nog twee nachten verbleven. We hebben lake Victoria bekeken. Een erg mooi maar ook vies meer. Maandag zijn we naar Arusha gevlogen, waar we tot donderdag blijven. Gister op bezoek geweest bij de man van de bruiloft, erg leuk. Donderdag vertrekken we naar Moshi, waar we zaterdag starten met de klim van de Kilimanjaro. De route (zie foto) gaan we in zes dagen afleggen. Heel spannend!! Ik zal volgende week laten weten hoe het is gegaan. Liefs!

• 17 Juni 2015 - 21:46

Elly Galama:

allemaal erg spannend hoor. Hopenlijk geniet je er nog steeds volop van .
    .....vind het bijna eng hoor.... wat je allemaal onderneemt en gaat ondernemen.
    Hoop dat alles goed met je blijft gaan.
    wat zal iedereen blij zijn als je weer veilig en wel in scharsterbrege terug bent.

• 18 Juni 2015 - 16:48

Hiske:

Jeetje Andrea, wat leggen jullie een afstanden af. Ik had de kaart er even bij, maar dat zijn flinke busritten zeg! (en op die wegen daar voelt dat misschien nog veeel langer!) Klinkt goed en zie er mooi uit bij het meer. Prachtig. Wat zien jullie veel van het land! Succes met de laatste voorbereidingen voor de Kili! Voorzichtig en veel succes en plezier! Geniet van 't avontuur! Tút His

• 28 Juni 2015 - 22:02

Agnes:

Hoi lieve zus,

Ook dit verhaaltje lees ik nu pas, maar opnieuw te gek om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. En wat een prachtige foto's ook! Wauw hey! Schitterend! :) En leuk ook om een ander ziekenhuis te bekijken. Was het ziekenhuis in Kabanga ook niet het ziekenhuis waar mijn oude baas een project had gedaan? Wat ik jou in het begin van je stage doorstuurde? Weet niet of je dat nog weet, maar volgens mij was dat ook daar. Gaaf hoor, dat je daar bent geweest! En bizar inderdaad van die albino's. Wel meegekregen hier in het nieuws ja, heel bizar. En wat een afstand zeg, die Kilimanjaro. En dat in 6 dagen, bijna niet te bevatten. Maar inmiddels weten we dat je veilig terug bent. Het is en blijft een geweldige topprestatie! Weet in ieder geval dat hier een apetrotse zus zit! Echt geweldig wat je doet en gedaan hebt en hoe je het allemaal beleeft. Blijf dat lekker doen de komende weken en pas goed op jezelf!

Dikke smakkerd en kroep voor dei!

• 29 Juni 2015 - 17:33

Liesbeth Hagendoorn:

Andrea, ik wens je super veel succes met de klim, doe je voorzichtig , als het niet gaat
    blijf je maar beneden, niet forceren!! We denken aan je, tot over een tijdje,
    lieve groetjes van ons allemaal in Nootdorp en Italie)Perihan' en Rotterdam(Luca)