Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

07 Juni 2015 | Tanzania, Zanzibar

Jambo! Jaja ditmaal een toeristische groet vanaf Zanzibar. Vorige week hebben we afscheid genomen van het Turiani hospital. Toch wel erg apart om na zoveel maanden je dagelijkse leven achter je te laten. Ook merk ik dat ik me aan sommige mensen meer heb gehecht dan dat ik had gedacht. We hebben een goed afscheid en gezellig afscheidsfeestje gehad.
Vorige week vrijdag zijn we na een reis van dertien uur aangekomen in Stonetown/Zanzibar. Het lijkt hier een compleet ander land. Stonetown is erg islamitisch met veel Arabische invloeden. De meeste straatjes zijn een soort steegjes, erg leuk om doorheen te lopen. Het is wel een hele overgang om nu als toerist te worden benaderd, maar door ons Swahili hebben de meeste mensen al snel door dat we recedence zijn. In Stonetown hebben we de voormalige slavenmarkt bezocht, erg indrukwekkend. Hierna zijn we naar Prison island geweest. Op dit eiland leven reuze schildpadden van wel 200 kg. Bij dit eiland hebben we gesnorkeld. Echt bizar zo helder blauw het water is met prachtig koraal en vissen. Verder hebben we het weekend nog een spicetour gedaan. Wel grappig om te zien hoe alle kruiden etc. groeien. Hierna zijn we doorgereisd naar Bwejuu, een plaatsje aan de oostkust. We zaten in een bungalow met een hilarische eigenaar “rasta” die ons drie dagen op sleeptouw heeft genomen. In deze dagen hebben we aan de zuidkust met dolfijnen gezwommen, dit was heel erg bijzonder. ’s Ochtends vroeg bij zonsopgang gingen we in een bootje de oceaan (die op een wildwaterbaan leek) op. Wanneer er een groep dolfijnen aankwam sprongen we met ons snorkel en flippers in het water om erachteraan te gaan. Zo’n mooi gezicht, soms kon ik ze bijna aanraken. Zo bijzonder, het was net alsof ik een natuurfilm aan het kijken was.
Dinsdag zijn we naar Nungwi vertrokken. Dit is een wat meer toeristisch plaatsje in het noorden van Zanzibar. Hier hebben we echt heerlijke dagen aan het strand gehad. Ik vond de overgang van het ziekenhuis naar dit luxe leven wel een beetje lastig, maar het went snel. Gister zijn we naar een fullmoon party geweest. Erg veel mensen van verschillende culturen die samen een mooi feestje maken, erg leuk om mee te maken. Vanochtend zijn we weer vertrokken naar Stonetown, waar we morgen vroeg vertrekken naar Dar es Salaam. Hier gaan we heel erg ons best doen om ons visum te verlengen, omdat ons plannen een beetje zijn gewijzigd. We hebben hier namelijk besloten om de Kilimanjaro te gaan beklimmen. Ik vind het wel erg spannend, omdat veel mensen moeten afhaken vanwege hoogteziekte. Dagelijks staan we in ons kamer (waar dan ook) oefeningen te doen. Helaas kun je op hoogteziekte niet trainen, dus hopen we maar heel erg dat dit niet gebeurd.
Omdat ik veel vragen krijg over onze reis even een korte samenvatting van onze planning tot nu toe: Morgenavond vliegen we vanuit Dar es Salaam naar Mwamza, een stad aan de andere kant (noord-west) van Tanzania. Vanuit hier reizen we verder naar Kabanga, om daar de andere groep stagiaires te bezoeken. Samen gaan we naar lake Tanganyika in Kigoma, het langste en oudste meer ter wereld. Op 20 Juni beginnen aan onze zesdaagse klim van de Kilimanjaro vanuit Moshi. Hierna gaan we nog vier dagen naar de Serengeti, Norogoro en lake Manyara bezoeken. Op 3 Juli nemen we de Tanzara trein vanuit Dar es Salaam naar Zambia. Hoe onze verdere reis door Zambia, Zimbabwe, Mozambique en Zuid-Afrika gaat lopen is nog niet helemaal bekend.
Het is zo bizar om zoveel mooie en leuke dingen in korte tijd te doe, ik kan het soms maar moeilijk geloven dat we het allemaal echt doen. Het is zo’n grote overgang met ons leven van anderhalve week geleden. Ik vind het heel bijzonder dit allemaal mee te mogen maken. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de lieve reacties! Ik zal proberen het lettertype wat te vergroten. Geniet van jullie eerste zomerse dagen. Tot snel!

• 08 Juni 2015 - 10:23

Tial:

Wat prachtig weer! Wat een vette foto op het strand van jou, gaaf! Heel veel plezier met je reis, geniet van alle mooie belevenissen, je vergeet dit nooit weer! Super!
    Dikke tut xx

• 08 Juni 2015 - 15:48

Hiske:

Wauw Andrea, mooi je nieuwe verhaal. Wat een ander leven dan zo. Die foto's kunnen zo in een brochure :) Leuk om te lezen hoe je alles beleeft. Gave foto, jij tussen de koeien (voel je je weer een beetje thuis?). Geniet er maar van! Een hele goede reis naar Mwamza. Tút His

• 10 Juni 2015 - 13:24

Elly Galama:

hey Andrea,
    tja dit is andere koek hé om nu van de andere kant benadert te worden als toerist .
    Gelukkig weet je nu een beetje hoe de mensen er zijn.
    En kun je misschien hun reactie's beter plaatsen.
    Hopenlijk kun je toch nog wat genieten.
    Al zal al die ervaringen daar je niet in de koude kleren gaan zitten.
    Ieder geval nog nog een bijzondere tijd daar toe gewenst.
    gr ût Grou

• 28 Juni 2015 - 21:51

Agnes:

Lieve lieve dre,

Ik ben er helaas nog niet eerder aan toe gekomen om je laatste twee verhaaltjes te lezen, maar ze stonden nog in m'n mailbox, dus dacht nu zal ik eerst even bij lezen. ;) Maar wat geweldig om je belevenissen weer te lezen zeg! En die overgang is niet niks nee, dat geloof ik graag. Je komt in een hele andere wereld terecht. Wel prachtig om te lezen hoe je dat ervaart en dat je zo dankbaar bent. Heel mooi! :) Geniet er nog maar even goed van lieve zus! Voor je het weet zit je weer hier in Nederland. Pas goed op jezelf onderweg!

Dikke tut voor dei!