Udzungwa, Morogoro and more - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu Udzungwa, Morogoro and more - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu

Udzungwa, Morogoro and more

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

09 Maart 2015 | Tanzania, Turiani

Hallo allemaal,
Alweer een aantal weken terug na mijn laatste verslag, dus weer even een update vanuit het warme Tanzania. Na het laatste verslag ben ik samen met Paulien, Rosanne, Floor en Karin (de andere verpleegkunde studenten en twee coassistenten) naar Udzungwa mountains geweest. Dit was een erg bijzondere ervaring. Om in Udzungwa te komen moesten we ongeveer een halve dag reizen. Op deze weg reden we door Mikumi national park, waar we onder andere olifanten, zebra’s en giraffen hebben gezien. Super leuk! In totaal hebben we drie hele dagen in de bergen gelopen, samen met drie poorters, een gids en een ranger (een echte met geweer en al). Hierbij hebben we de top van één van de bergen op zo’n 2500 meter beklommen. We sliepen deze dagen op een kampeerplek halverwege de berg, midden in de jungle. Zo’n bijzondere ervaring om zo dicht in de natuur te leven, wassen in een beekje (10 cm diep) en ’s avonds bij het kampvuur dansen onder de sterren. Op de top was het bewolkt maar af en toe konden we een glimp opvangen van het prachtige uitzicht. Na het weekend waren we lichamelijk allemaal flink toegetakeld, maar het was zeker de moeite waard!
Na een weekje stage zijn we vorig weekend naar Morogoro geweest. Dit is een stad op ongeveer twee uur rijden vanaf ons huis. Hier zijn wat meer westerse invloeden te merken. Echt bizar hoe snel normale dingen bijzonder worden en andersom. Hoe je bijvoorbeeld verwonderd kan zijn over een tv en een pizza. Het was echt heerlijk om hier even lekker bij te komen.
Afgelopen week heb ik mijn laatste week gehad op de kinderafdeling waar ik de afgelopen vier weken heb gewerkt. Het stagelopen hier went steeds meer, maar sommige dingen zullen nooit helemaal wennen. De afgelopen weken zijn er een aantal kindjes waar ik voor zorgde overleden. Wel heftig om zo’n hummeltje in je armen te zien sterven. Ik vond het heel frustrerend om te zien hoe hier mee om wordt gegaan. De familie heeft namelijk vaak niet eens door dat het kind al overleden is, tot dat de arts ze dat vijf minuten later komt vertellen. Zelfs nadat we een kind hadden gereanimeerd had de familie het niet door, waaraan je kunt merken dat de algemene kennis over het algemeen erg laag is. Voordat de familie het lichaam mee kan nemen moeten eerst de rekening voor de zorg worden betaald. Wanneer dit is gedaan wordt het lichaam van het kind in doeken bij de moeder op de rug gebonden en gaan ze vaak achterop de pikipiki naar huis. Heel bizar hoe hier met kindersterfte wordt omgegaan door zowel de familie als op de afdeling, naar mijn idee namelijk best wel afstandelijk. Misschien is het een soort zelfbescherming, maar wel heel raar om te ervaren. Verder heb ik het wel steeds meer naar mijn zin op stage. De taal gaat makkelijker en het ‘systeem’ begrijp ik steeds een beetje meer. Hierdoor heb ik ook het idee dat ik mezelf meer en meer nuttig kan maken. Komende week ga ik starten op de andere kinderafdeling. Een Nederlandse tropenarts heeft mij gevraagd om mee te werken aan een project wat hij aan het opstarten is voor ondervoede kinderen. Ondervoeding is hier een groot probleem, omdat mensen afhankelijk zijn van de oogst van hun land en er weinig kennis is over goede voeding. Momenteel is de zorg voor ondervoede kinderen niet aanwezig en worden patiënten doorgestuurd naar andere ziekenhuizen, waar ze vervolgens vaak niet heengaan. Hij is nu bezig met het opzetten van een zorgprogramma hiervoor. De voeding die hiervoor nodig is is niet aanwezig dus wordt dit zelf gemaakt met lokale producten, zo komt de melk bijvoorbeeld van de koe van de zusters. Mijn taak is met name om te kijken wat de verpleegkundigen nodig hebben om deze voeding elke twee uur toe te dienen, iets wat nu niet/slecht gebeurd. Ik ben erg benieuwd en heb er veel zin in.
Verder gaat het hier goed. We zitten nu met z’n vijven in het huis. We leren elkaar steeds beter kennen en het is gezellig. Ik ben begonnen elke week een aantal keren te hardlopen. Dit is vaak echt hilarisch omdat er vaak tientallen kinderen achter je aan rennen. Maar sporten in dit klimaat en ook het naroepen went steeds meer. Het is hier nog steeds erg warm, rond de 35 graden, maar het begint steeds vaker te regen waardoor het dan weer even iets afkoelt.
Ik hoorde dat bij jullie de lente een beetje begint door te breken. Geniet ervan!
Kwa heri!

  • 09 Maart 2015 - 17:19

    Tialda:

    Trots op je!! Zet m op met het project, mooie uitdaging! XXXX

  • 09 Maart 2015 - 17:36

    Elly Galama:

    Heftig verhaal wat je op stage mee maakt.
    maar ook mooie dingen die je ziet en beleeft begrijp ik.
    Je rugzak opweg door t leven wordt zo bijzonder gevuld!
    veel succes nog en ook met je nieuwe uitdaging daar!
    groeten uit een zonnig Grou

  • 09 Maart 2015 - 18:08

    Kim:

    Wederom super om te lezen! Zet hem op xxx

  • 09 Maart 2015 - 22:54

    Mariët:

    Prachtig! Heel veel succes! X

  • 09 Maart 2015 - 23:22

    Agnes:

    Lieve zus,

    Wat ben ik weer ontzettend trots op jou als ik je verhaal lees. En wat maak jij wat mee zeg! Leuke, maar ook zeker minder leuke dingen zo te horen. Heftig inderdaad hoe ze daar omgaan met kindersterfte en niet te bevatten hoe het is om zo'n klein hummeltje in je armen te zien sterven. Alle respect hoe je daarmee omgaat.
    Wat wel geweldig mooi nieuws is, is natuurlijk je nieuwe uitdaging. Heel gaaf dat deze Nederlandse tropenarts jou hiervoor gevraagd heeft. Well done! :D Ik kan me goed voorstellen dat je daar heel veel zin in hebt. Past ook goed bij je! Heel veel succes en plezier toegewenst! :)
    Verder is het heel fijn om te horen dat alles steeds meer went en dat het gezellig is in huis. Ik moest erg hard lachen toen ik je hardloop ervaring las, geweldig! Ik zie het helemaal voor me. ;)

    Geniet van alles om je heen lieve dre! En pas goed op jezelf!

    Hele dikke smakkerd en knuffel voor dei, van een apetrotse zus

  • 10 Maart 2015 - 22:15

    Hiske:

    Leuk om te lezen Andrea! Wat een prachtige foto´s! Bij het kampvuur dansen onder de sterren, dat klinkt echt fantastisch :) Maar heftig hoor die verhalen van je stage. Bizar om mee te maken lijkt me! Fijn dat je het wel steeds meer naar je zin hebt op stage. Dat nieuwe project klinkt erg heel mooi. Ik ben benieuwd! Haha, dat laatste stukje zie ik ook helemaal voor me :D Jij hardlopend met een club kinderen roepend achter je aan :) Muzungu, hihi.
    Ik heb bewondering voor wat je daar doet. Veel succes!
    Dikke tút Hiske

  • 15 Maart 2015 - 02:34

    Julius:

    Hi andrea. Bedankt voor je mooie verslag en indrukwekkend om te zien wat je mee maakt. De wereld is prachtig maar ook hard en voor velen is de wekelijkheid rauw. Dat geeft nogal wat te denken neem ik aan. Sterkte ermee en als het moeilijk is moet je maar veel praten. Frieze zijn nuchter maar proppen ze ook nogal eens weg. Goed dat je erover schrijft. Je doet geweldig werk. Take care. Julius

  • 15 Maart 2015 - 17:37

    Tjitte:

    Hoi Andrea. Indrukwekkend, in alle opzichten. We (be)leven met je mee. Groeten uit Brasil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Actief sinds 12 Dec. 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 12695

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Tanzania

Landen bezocht: