Project, Mikumi, Wedding and more - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu Project, Mikumi, Wedding and more - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Andrea Werf - WaarBenJij.nu

Project, Mikumi, Wedding and more

Door: Andrea

Blijf op de hoogte en volg Andrea

12 April 2015 | Tanzania, Turiani

Hallo allemaal,
Alweer een tijdje terug na mijn laatste verhaal. Het leventje is hier ondertussen al zo normaal dat ik af en toe vergeet hoe snel de tijd gaat. Sinds het laatste verhaal ben ik gestart met een project voor kinderen met ondervoeding. Hierin is mijn taak met name het coachen van de verpleegkundigen in de voedingstoediening. Dit klinkt simpel maar is nogal een hele uitdaging hier. De motivatie van sommige verpleegkundigen is laag en over het algemeen zijn ze geen groot fan van veranderingen. Het is de afgelopen maand dan ook een hele strijd geweest, maar ik kan ondertussen zeggen dat het resultaat er mag zijn. Momenteel worden namelijk alle voedingen dagelijks gegeven. Het is hierbij geweldig om te zien hoe snel de kinderen opknappen. Helaas geldt dit niet voor alle kinderen. Een maand na de start van het project was ongeveer de helft van de kinderen gestorven. Hierdoor merkte ik hoe snel ik, door de intensieve zorg voor de kinderen, een band heb opgebouwd met bepaalde moeders en kinderen. Dit maakt het wel extra moeilijk als zo’n kindje overlijdt. Gelukkig zien we de laatste weken dat het percentage kinderen wat hersteld steeds groter wordt. Het is mooi om te zien dat dit ook de collega’s stimuleert. Het is ook heel bijzonder om te ervaren dat mensen nu je werk beginnen te waarderen. Afgelopen week heb ik zelfs een bedankje gekregen van het afdelingshoofd (de meest strenge en introverte Tanzaniaan die ik heb ontmoet).
Ik leer steeds beter omgaan met de culturele aspecten in het ziekenhuis. Zo begrijp ik ondertussen dat als je alle medicatie twee uren te laat geeft, dat ook op tijd is. Toch blijven sommige dingen bizar.
Bijvoorbeeld als je tijdens een reanimatie om je heen kijkt en erachter komt dat je het enige personeelslid op de afdeling bent. Maar ook het overlijden van kinderen door fouten in de behandeling, waarna er vervolgens wordt gezegd dat het Gods wil is wanneer iemand overlijdt.
Gelukkig gebeuren er ook veel mooie dingen op de afdeling. Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het maken van ‘handmade african’ speelgoed. Zo mooi om te zien hoe de kinderen hiervan opleven. Als het lukt zal ik een aantal foto’s hiervan uploaden.
Het ingezamelde geld (1778,15 euro waarvoor we jullie nogmaals heel erg voor willen bedanken!!) heeft ondertussen zijn plek gevonden. We hebben een groot deel gedoneerd aan de bouw van de nieuwe ‘labour en maternity ward’. Hiernaast hebben we de saturatiemeters gekocht. De rest van het geld zal worden besteed aan het project voor ondervoede kinderen. Dit zal onder andere worden besteed aan het investeren in een koe voor de melk waarmee de voeding wordt gemaakt. Ook worden hiervan de opnames betaald voor de kinderen waarvan de familie het niet kan betalen.
Naast het werken doen we ook veel leuke dingen. Zo zijn we een aantal weken terug naar Mikumi national park geweest. We waren al eens eerder door dit park heen gereden maar zijn dit keer echt op safari geweest. We hebben hierbij onder andere zebra’s, giraffen, olifanten, nijlpaarden, buffels, een krokodil en een leeuw gezien. Het is soms net alsof je door een grote dierentuin rijdt. Wel heel bijzonder om te zien hoe die dieren in werkelijkheid leven.
Afgelopen weekend hebben we een echte Tanzaniaanse bruiloft mogen meemaken. De bruidegom was een vriend van een Nederlandse verpleegkundige die een aantal jaren terug in ons huis heeft gewoond. Het leek hem leuk om ons te laten zien hoe een bruiloft hier in Tanzania werkt. Afgelopen weken is hij een paar keer bij ons op bezoek geweest. Een vriend van de bruidegom kwam ons (Africanstyle 1,5 uur later dan afgesproken) ophalen voor de kerkdienst. Dit was een erg mooie kerkdienst met veel gezang en rituelen. Vervolgens ging iedereen onder begeleiding van een muziekkorps naar een hotel om foto’s te maken. Hier moesten we nog even (twee uren) wachten, waarna we naar een feestzaal gingen. De feestzaal was super mooi versiert. De avond stond vooral in het teken van allemaal rituelen. Zoals bijvoorbeeld het voorstellen van alle gasten, het aanbieden van taarten aan de families, het aanbieden van de cadeaus aan het bruidspaar en hun ouders en nog veel meer. Tussendoor werd er veel gedanst. Om half twaalf ’s avonds was het tijd voor het diner wat door vrienden en familie was geregeld. Heel bijzonder om te ervaren hoe gastvrij de mensen hier zijn. Na het diner werd er nog even gedanst waarna het bruidspaar de zaal verliet. Het was heel speciaal om deze dag te mogen mee maken.
Morgen begint ook hier de normale werkweek weer. Ik wens jullie allemaal veel succes voor deze nieuwe week.
Baadaye!

• 12 April 2015 - 18:12

Tial:

Toppertje! Super dat het project wat oplevert!! En wat geweldig dat je al die mooie dieren hebt gezien!! XXXXX

• 12 April 2015 - 18:50

Hiske:

Yes, eindelijk weer een verhaaltje :) Heel erg leuk om te lezen Andrea! En je zag er prachtig uit op de bruiloft. Leuk om mee te maken.

• 12 April 2015 - 19:10

Bas En Elly:

Wat een verhaal Andrea! Heb t Bas voor gelezen. Erg heftig hoor.Maar petje af dat je het voorelkaar hebt gekregen met de verpleegkundigen. En hopenlijk redt je zo vele kinderen.T is echt Top wat je doet.wij wensen je veel moed doorzettings vermoge,n en positieve energie toe om dit vol te houden.Veel groeten uit Grou.We hopen je verhalen nog eens hier in Grou ,of schartsterbrege te horen.

• 12 April 2015 - 23:40

Irma Vink:

Hee Andrea!
    Wat gaaf dat je in Tanzania bent, heel leuk om je blog te lezen!
    Echt super goed wat je allemaal doet, en ook erg heftig zeg!
    Heel veel succes en plezier nog!
    xx Irma

• 17 April 2015 - 14:27

Miranda:

Fijn weer een berichtje van je te lezen Andrea!
    Vond het erg mooi rn indrukwekkend om te lezen, wat beleef je daar wat!! Wat een mooie ervaring, al zitten er ook moeilijke momenten tussen..
    Geniet en nog veel succes!! Leafs Miranda

• 19 April 2015 - 22:00

Agnes:

Lieve zus! :)

Een week later dan gepland dan toch eindelijk je verhaal gelezen en je foto's gezien. Wat heb jij weer wat meegemaakt zeg! Onvoorstelbaar.. Maar wat is het ook prachtig om te lezen dat je nu toch steeds meer waardering krijgt en beter op je plek zit. Schitterend en ontzettend dankbaar werk wat je daar doet. Het blijft me verwonderen dat het onze kleine zus is die dit allemaal bewerkstelligd daar in Tanzania. Apetrots zijn wij op jou! :) Gelukkig heb je naast alle werkgerelateerde drukte ook tijd voor ontspanning en zie je veel mooie dingen van de natuur en cultuur. Geweldig wat je daar allemaal beleeft! En wat zag je er prachtig uit op de foto's van de bruiloft! :D Heeel veel succes nog daar lieve Dre. En hou je taai! Je bent een kanjer!

Dikke tut voor dei!

• 22 April 2015 - 11:20

Sjoerd:

Bedankt Andrea voor het verslag en de mooie foto's. Mooi dat er positieve resultaten zijn.

Sterkte ermee, groeten van Sjoerd.

• 25 April 2015 - 18:52

Petra:

he leave!

Ik las net nog even een keer je verhaal en bedacht me dat ik nog helemaal niet gereageerd heb! oeps, wat stom!
    Maar poeh meis, wat maak je daar veel mee, wel heavy niet zomaar wat! En wat een indrukwekkende foto’s, ik zie op de foto’s en lees wat je daar allemaal voor ze kan doen, heftig als een kindje dan weer overlijdt maar ook weer heel mooi dat wat je allemaal doet, zijn vruchten afwerpt nu!

We spreken elkaar snel op skype hoop ik.

Dikke tut